Sharing-ul in transportul in comun: usor de gandit, greu de pus in practica

„Da si tu un share la noul meu site, pe Facebook”. Asta auzim tot mai des de cand cu internetul si cu facilitatile lui de care suntem din ce in ce mai dependenti. File-Sharing-ul, adica punerea la dispozitie a unor documente, gratuit sau contra cost pentru toti cei interesati-sau schimbul, lucratul pe documente in sistem online a intrat in reflexul nostru dupa ce programele de retea gen „C++”, „StrongDC” au fost descoperite si de romani-practic C++ iti dadea voie intr-o retea si te obliga sa partajezi resurse cu altii, asa cum si altii partajau cu tine ce aveau prin vreo partitie, iar de aici filme scoase rapid si gratuit, programele pe care nu le gaseai pe net scoase in cateva secunde de la altii care le-au gasit etc.

S-a mers si mai departe si in 2012 file-sharing-ul a devenit o religie in Suedia, recunoscuta oficial. Ca sa ramanem tot in nordul batranului continent, in Finlanda aplicatiile de car-sharing sunt la moda si tot mai des folosite. S-a ajuns recent ca finlandezii sa profite de acest avant al sharing-ului si sa isi lase in garaj masina, optand pentru sharing-ul aplicat in transportul in comun pe care sa le foloseasca pentru a ajunge la orice destinatie. Bine, nu ne asteptam sa vedem asa ceva prea curand-ei estimeaza ca peste vreo 11 ani poate vom vedea un oras cum e Helsinki unde toate garajele sa fie pline cu masinile luxoase. Avantajele sunt usor de inteles: daca eu vreau sa merg cu motoscuterul pana intr-un oras de pe langa Helsinki imi caut un scuter disponibil, pus „la sharing” si am scapat de masina greu de condus. Sharing-ul va avea si un cost, desigur, pentru ca trebuie acoperite niste costuri inerente-asa cum si transportul in comun romanesc implica sa iei un bilet sau sa faci abonament. La final, trebuie sa lamurim ce e cu acest „car-sharing” pe care multi poate nu il cunosc. Car sharing-ul presupune inchirierea de masini pentru o perioada destul de limitata, cam o ora de exemplu, contra unei sume modeste.

Pana in decembrie 2012, existau 1.2 milioane de membri car-sharing in 27 de tari-in 2013, afacerile de acest tip au raportat cifre colosale-1 miliard de dolari americani. Intrebarea e daca o astfel de practica ar fi acceptata si de romani, ca si asa sunt la masini pe strazile oraselor de iti vine sa innebunesti la cate accidente au loc mai tot timpul si cati bani mananca… Cred ca nu va fi posibil, pentru ca romanul pana cand nu iese cu masina pe strada, luata la mana a doua, cel mai probabil, sa moara toti dusmanii, nu se lasa…

No comments:

Post a Comment